Nödsituationer och humanitära risklägen
Lägesanalys
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och de organisationer som ansvarar för krisberedskap i nödsituationer och att säkerställa information till allmänheten, har inget tydligt uppdrag i instruktion eller regleringsbrev om åtaganden som rör tillgänglighet och rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det finns inga särskilda krav på tillgänglighet i de kanaler som ska förmedla viktigt meddelande till allmänheten, vilket är särskilt viktigt i kommunikation till och med personer med talsvårigheter, nedsatt kognitiv förmåga och behov av teckenspråk. Post- och telestyrelsen har haft ett uppdrag att se över möjligheterna att kommunicera vid nödsituationer, utan att på ett systematiskt sätt inbegripa och ta del av funktions – hinderrörelsens erfarenheter inom området.
Förslag till rekommendationer artikel 11
Säkerställ rutiner för tillgänglig information och kommunikation, tillgänglig beredskap, tillgängligt larmnummer utan krav på förhandsavisering, till – gängliga insatser och handlingsplaner för information och kommunikation samt insatser och beredskap för att ge personer med funktionsnedsättning det stöd som behövs i händelse av kris och katastrof och i humanitära nödlägen. Involvera organisationer som företräder personer med funktionsnedsättning i arbetet.